newmediaplatform.nl

Het laatste nieuws op financieel en zakelijk gebied

Wat kan SEA betekenen voor jouw webwinkel?

Wanneer je een eigen webwinkel hebt of wilt starten, is het belangrijk dat potentiële klanten je weten te vinden via het internet. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het toepassen van zoekmachine optimalisatie, maar ook kun je ervoor kiezen om betaald te adverteren op verschillende zoekmachines. Dit wordt in de marketingwereld ook wel SEA (Search engine advertising genoemd). Als je het verschil tussen SEO en SEA niet weet en ook niet weet wat SEA voor jouw webwinkel kan betekenen, is het belangrijk om dit artikel te lezen. 

 

Wat is SEO?

De meeste mensen die iets op het internet willen opzoeken, maken hiervoor gebruik van een bepaalde zoekmachine. Dit maakt de zoektocht eenvoudiger, want vaak heb je binnen enkele secondes al informatie of een product gevonden waar je naar op zoek was. Vrijwel iedereen kiest één van de eerste drie websites die zoekmachines aangeven en daarom is het voor jouw webwinkel zeer belangrijk om tussen deze drie websites te staan. Dit is zeker niet eenvoudig aangezien elke webwinkel en website de beste positie probeert te behalen. Er is dus zeker een constante concurrentiestrijd gaande. Om een uitstekende positie te behalen binnen een zoekmachine, is het belangrijk om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Zoekmachines begrijpen je website daardoor beter waardoor je een hogere positie krijgt dan een website die minder goed begrepen wordt. 

 

SEA CPA is interessant 

Misschien heb je al wel ervaring met SEA en weet je dus dat dit erg moeilijk toe te passen is en bovendien zeer prijzig kan zijn. Dit heeft ermee te maken dat je niet op de juiste manier weet te adverteren waardoor je budget verdampt door personen die op je advertentie klikken, maar niets aanschaffen of geen gegevens achterlaten. Dit kan je veranderen door CPA toe te passen. CPA staat voor ‘Cost Per Aquisition’ en dit houdt in dat je de zoekmachine alleen hoeft te betalen als er een actie heeft plaats gevonden. Hierbij kun je denken aan een aankoop of het invullen van een contactformulier. CPA is zeer lastig, en daarom kun je het beste Google Ads uitbesteden aan een marketingbureau. 

 

Facebook Ads 

Naast Google Ads is het ook belangrijk om te onderzoeken wat Facebook Ads voor je webwinkel kan betekenen. Vrijwel iedereen in Nederland maakt gebruik van Facebook en/of Instagram en ook is het bij Facebook mogelijk om zeer gericht te adverteren. Mocht je willen weten wat Facebook Ads voor jouw webwinkel kan betekenen, dan is het verstandig om eens in gesprek te gaan met een marketingbureau. Wellicht wil je dan ook de volledige online marketing uitbesteden!